Menu & Search

Zomer 2018 april-augustus

Interactie

 

De Eerste Dag is een gebruikstijdschrift. Dat heeft de redactie bij het maken van dit blad steeds in het achterhoofd: zijn dit bijdragen, invalshoeken, teksten, suggesties waar onze lezers mee uit de voeten kunnen? Hebben zij (en wijzelf) hier iets aan in het voorbereiden van hun vieringen waarin ze gebruik maken van het gemeenschappelijk leesrooster, al dan niet vergezeld van alternatieve sporen? Daarom zijn de momenten waarop het ons lukt interactief te werk te gaan, ook zo belangrijk en inspirerend voor ons. In dit nummer vindt u twee voorbeelden van interactie tussen redactie en lezers.

 

Kennismakingdag bibliodrama

Als eerste noem ik graag de aankondiging van een kennismakingsdag bibliodrama voor lezers van De Eerste Dag. Deze is voortgekomen uit de suggestie van een lezer om ook aandacht te besteden aan mogelijkheden voor bibliodrama rond de teksten van het rooster. In overleg met het Centrum voor Bibliodrama is besloten om dit niet te doen in de vorm van ‘droge’ aanwijzingen. Overeenkomstig de manier van werken die in bibliodrama centraal staat, worden lezers nu uitgenodigd om dit zelf aan den lijve te ondervinden. In een later nummer van De Eerste Dag komt daarvan een verslag, zodat ook lezers die er niet bij waren op het spoor kunnen komen van andere benaderingen van de teksten die in het rooster worden aangeboden.

 

‘Met de kinderen’ wordt ‘Anders gedaan’

Een tweede opbrengst van interactie die u in dit nummer vindt, betreft de wijziging van de rubriek ‘Met de kinderen’. In gesprek met lezers, op allerlei momenten in onze eigen netwerken, ontdekten we meer en meer dat door veranderingen in de praktijk de bestaande rubriek niet meer voldeed. Van collega’s hoorden we over diensten zonder kinderen, over voorgangers die ‘het kindermoment’ lastig vinden – alsof de rest van de dienst niet ook voor kinderen zou zijn! Daarbij komt de tendens dat steeds meer voorgangers zoeken naar een inclusieve vorm van taalgebruik en handelen, waarbij niet alleen kinderen maar ook andere mensen met eigen verhalen en mogelijkheden ‘ingesloten’ worden. Daarom is de rubriek ‘Met de kinderen’ beëindigd en vervangen door een rubriek ‘Anders gedaan’. Redacteur Irma Pijpers schrijft hier meer over in dit nummer.

 

Alternatieve sporen

In dit nummer vindt u handreikingen voor de periode 3 juni tot en met 26 augustus. In deze periode worden twee alternatieve sporen voorgesteld, eentje bij Job en eentje bij Efeziërs. Beide sporen zijn voorzien van een inleiding als achtergrond.

 

Ik wens u namens de redactie veel inspiratie bij het gebruiken van dit blad. En als u wilt reageren, met vragen, wensen of complimenten, dan hoop ik dat u de interactie met de redactie weet te vinden!

 

Nienke van Andel

eindredacteur

 

>> Bestel dit nummer online <<

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Type your search keyword, and press enter to search